“THEY ARE BACK…”

Image

“………Het is intussen meer dan 20 jaar gelden dat ik kennis maakte met de muziekscene in de Mijnstreek. Ik begon destijds vanuit de kelder met het produceren van metal, maar al snel werden we vriendelijk doch indringend verzocht om een oefenruimte elders te zoeken. Op ons metalgeluid werd geen prijs gesteld. En dus kwam ik terecht in de Oefenbunker, waar al snel bleek dat mijn buren het toch helemaal niet zo slecht hadden. Op een avond liep ik namelijk een van de oefenlokalen in nadat het geluid vanaf de gang me toch wel intrigeerde. Ik trok de deur open en werd werkelijk omver geblazen door het geluid dat van binnen kwam! Ik vergeet nooit dat op enig moment zelfs de verlichting door de intense trilling van het plafond viel! Het was mijn eerste kennismaking met: SYPOHONAPTERA!

Onlangs ontving ik een bericht dat Syphonaptera terug is. Dit gebeurde overigens al eens eerder, een aantal jaren geleden voor het laatst. Syphonaptera, intussen bestaande uit oerlid Peter Nauts Goy en Arjen Buis (ex-Foul Tactic, Ex-Hangover) koos natuurlijk een geschikte datum om de relaunch aan te kondigen: 21 december! En speciaal voor deze gelegenheid nam Syphonaptera een viertal (oude en nieuwe) nummers op. Het had zo op de soundtrack van de Apocalypse gekund! Gelukkig ging de ondergang van de wereld vooralsnog niet door en dus had ik de kans om de release van de 4 songs in een kort betoog samen te vatten!

Als vanouds windt Syphonaptera er geen doekjes om. Als een bulldozer walst de band over de luisteraar heen. Met “BioMechanical G.O.D.” wordt de toon meteen als vanouds gezet. Ronkende gitaren, strak en monotone drums en indringend geschreeuw worden als een spervuur op je losgelaten. Maar toch is er enige nuance, vooral daar waar het tempo even een stapje terug doet. Maar de agressie en woede spat er altijd van af! En die lijn wordt doorgetrokken in “No holy war”.  Het industriële, repeteerde karakter van de beats in combinatie met de bezwerende samples maken er een erg karakteristieke song van. En ik vraag me af hoeveel glazen er gesneuveld zijn voor de samples in deze song!
Dat Syphonaptera graag provoceert wordt duidelijk in de song ”Death to America”. In dit trage stuk wordt duidelijk dat Syphonaptera niet zoveel op heeft met Amerika. De laatste track is weer botte bijl werk. Scheurende gitaren, industriële drums en boos gegorgel van de bovenste plank! “Built for battle” wordt er gescandeerd. Ja, het klopt, dit is echt een stuk muziek voor op het slagveld! Liefhebbers van bands als Nine inch nails, Nailbomb, Godflesh en Ministry zullen met dit kwartet songs beslist aan hun trekken komen.

Wie de makkers van Syponaptera kent weet dat het vriendelijke jongens zijn. Ik zie Peter dan ook al met een grote smile achter zijn beeldscherm zitten, terwijl hij dit stukje indringende muzikale maatschappijkritiek in elkaar zette!
Want Syphonaptera maakt een mening duidelijk en men doet dit op een nogal lompe manier. Maar exact zoals dat 20 jaar geleden ook gebeurde! Vol overtuiging, met heel veel TAM TAM en de nodige decibellen.

Ze zijn er weer! Ik ben benieuwd wanneer ze weer live te zien zijn en ik ben nog meer benieuwd wat er dan zal sneuvelen.

Benieuwd? Luister de songs van Syphonaptera dan op Reverbnation   

http://www.mijnstreekonline.com/2012/12/they-are-back-syphonaptera/

About syphonaptera

THE BAND SYPHONAPTERA IS A FORMATION WITH HER ROOTS IN THE SOUTH-EAST MINING DISTRICTS OF THE NETHERLANDS. THEIR CHARACTERISTIC STYLE IS CREATED BY BASS, GUITAR AND A MASSIVE PAYLOAD OF HEAVY SOUNDS DERIVED OUT OF KEYBOARDS AND DRUM-COMPUTERS. BEST IS TO DESCRIBE THEIR MUSIC AS “INDUSTRIAL HEAVY METAL”. LOW TUNED PNEUMATIC BEATS AND DARK GUITARS COMBINED WITH VOCAL ABUSE. SIMPLE BUT EXTREMELY EFFECTIVE. SYPHONAPTERA “LIVE” LEAVES BEHIND AN IMPRESSION AS WELL AS A COMPRESSION. THE MINING INDUSTRY IS ON FULL FORCE AGAIN WITH SYPHONAPTERA AS HER INFINITE COMBUSTION FUEL! SYPHONAPTERA’S ERA BEGAN AROUND 1992, PIONEERING “INDUSTRIAL DEATH METAL ‘ ALONGSIDE WITH HER GENERATION COMPANIONS GODFLESH AND PITCH SHIFTER. IN 2005 SYPHONAPTERA SLIPPED INTO HIBERNATION AND NOW…IN THE YEAR 2012 SHE HAS AWAKEN AGAIN AND SHALL COMMENCE A CARPET BOMBING OF NEW POUNDING SONGS ONTO THE WORLD. NEW ONES AND OLDER RIFFS WILL BE REGRINDED INTO SYPHONAPTERA MONSTERS…….. IT IS THE ERA OF SYPHONAPTERA
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

