Recensie; Syphonaptera live in de Nieuwe Nor. Optreden: 31 mei Door: J.j. Rath, juli 2013

Image

Optreden: 31 mei

Door: J.j. Rath, juli 2013

 

Vrijdag 31 mei was het eindelijk zover, Syphonaptera live in de nieuwe nor in Heerlen. De band Syphonaptera heeft binnen de locale metal scene in het verleden al naam gemaakt en toen ik vorig jaar van mijn vriend Peter, de zanger en bassist van de band, te horen kreeg dat de band een nieuw leven in werd geblazen, was ik erg benieuwd naar het resultaat. De eerste tracks van de nieuwe Syphonaptera heb ik in december 2012 al mogen beluisteren en het viel mij toen al op dat deze twee mannen echte liefde voor muziek hebben. Zoals gezegd ken ik de zanger en bassist van de band al een aantal jaar en herinner ik mij nog goed hoe intens hij met zijn vorige band Bloodmoon op het podium tekeer ging. Deze regenachtige middag in de zomer van 2007 zal ik niet snel meer vergeten. Ik was onder de indruk van deze woeste maar uiterst vriendelijke gast.

Vanavond was de eerste keer in zes jaar dat ik deze gast weer op de bühne kon aanschouwen. Dit maal met zijn enige echte Syphonaptera.

Voordat de gig begon melde ik mij enthousiast in de zaal, waar echter een andere band nog aan het soundchecken was. Ik zocht mijn weg naar het café en zag de mannen van Syphonaptera al zitten. Ik werd gelijk vriendelijk onthaald door de mannen van de band en een interessant gesprek volgde. Het viel mij op hoe open en vriendelijk de rest van de crew van Syphonaptera is. Voordat we naar de zaal gingen, hebben we eerst nog gezellig onder het genot van wat pilsjes onze passie voor muziek gedeeld.

Een krachtige soundcheck volgde en Syphonaptera maakte zich op om deze avond, de Wraak van Heerlen, te openen. Hoewel er 120 kaarten verkocht zijn, waren er tegen de tijd dat Syphonaptera openden amper 20 mensen in de zaal. Misschien dat de naar stront ruikende zaal ervoor heeft gezorgd dat niet veel mensen de zaal binnen kwamen of dat toch het lekkere zomerse weer roet in het eten heeft gegooid, ik weet het niet. In ieder geval kan ik concluderen dat er veel te weinig mensen in de zaal waren en dit terwijl ik Syphonaptera veel meer enthousiast publiek had gegund.

Syphonaptera begon de set met een pakkende intro. De knallende bas en de scherpe gitaarsound vielen bij mij direct in goede aarde en mijn interesse was gewekt. Na de intro zette de band meteen de knaller BioMechanical G.O.D. in. Persoonlijk mijn favoriete nummer van de band. Het nummer slaat in als een bom, kent goede tempowisselingen en de zang van Peter komt de heftigheid van dit nummer alleen maar ten goede. Persoonlijk vind ik Peter en Arjen beide goede muzikanten die hun instrument en vocalen goed beheersen. Het is mij daarom niet gelukt de jongens op valse noten of grote fouten te betrappen. Na deze knaller zette de band wat rustigere nummers in die mij ook bevielen. Wel viel het mij op dat de band veelvuldig gebruik maakt van intro’s bestaande uit bepaalde fragmenten. Hiermee leid je een nummer weliswaar goed in en kun je een statement maken, maar het haalt mij persoonlijk uit de sfeer van de voorgaande nummers. Hierdoor valt de zaal stil en als dit te vaak gebeurt gaat dit ten koste van de sfeer. Maar toch wist Syphonaptera het publiek iedere keer weer een flinke schop onder de kont te geven. Ondanks de vaak langdurige rusttempo’s is het totaalplaatje energiek en knalt het. Het zijn juist de rusttempo’s bij Syphonaptera die ervoor zorgen dat de snelle en mid-tempo stukken zo ontzettend exploderen. Wel was ik blij om te horen dat de band in de toekomst toch snellere muziek wil gaan schrijven. Het regelmatig terugkeren van snelle tempo’s zal de muziek in mijn ogen alleen maar ten goede komen.

Wat mij wel opviel en waar ik mij behoorlijk aan geërgerd heb was het lethargische publiek. Mensen die met hun armen over elkaar stom staan te staren naar het podium en niets anders doen dan dom kijken en vieze boeren laten! Publiek waar je bijna geen respons van krijgt doen mij meteen weer beseffen dat we in 2013 leven en niet meer in de wilde metal jaren. Dit heeft er ook ongetwijfeld mee te maken dat Syphonaptera de enige metalband van de avond was. Toch vind ik het publiek bij dit soort evenementen tegenwoordig triest. Op de een of andere manier voelde Syphonaptera dit ook goed aan, want ze deden niet bepaald hun best om contact met het publiek te maken*(! ZIE ZIJNOOT VAN SYPHONAPTERA,ONDER DEZE RECENSIE) . In veel gevallen vind ik dit een kwalijke zaak, maar in deze situatie had ik precies hetzelfde gedaan. Toch wil ik mijn vuilspuiterij over het publiek van deze avond niet in mijn review laten overheersen. Ik heb in ieder geval zeer genoten van Syphonaptera. Ik vind het echt een waardige band die je gerust kan gaan bekijken wanneer je zin hebt in een avondje “goede metal”.

*! – .een kleine nuance; Dat Syphonaptera ‘geen interactie ‘met het publiek zoekt is met opzet, dat heeft Syphonaptera nooit gedaan…. .er is weinig communicatie van ons naar ‘het publiek’…Wij vinden dat niet nodig…We hebben dat een beetje afgekeken van de live optredens van Godflesh en The Swans, vandaar. 🙂

About syphonaptera

THE BAND SYPHONAPTERA IS A FORMATION WITH HER ROOTS IN THE SOUTH-EAST MINING DISTRICTS OF THE NETHERLANDS. THEIR CHARACTERISTIC STYLE IS CREATED BY BASS, GUITAR AND A MASSIVE PAYLOAD OF HEAVY SOUNDS DERIVED OUT OF KEYBOARDS AND DRUM-COMPUTERS. BEST IS TO DESCRIBE THEIR MUSIC AS “INDUSTRIAL HEAVY METAL”. LOW TUNED PNEUMATIC BEATS AND DARK GUITARS COMBINED WITH VOCAL ABUSE. SIMPLE BUT EXTREMELY EFFECTIVE. SYPHONAPTERA “LIVE” LEAVES BEHIND AN IMPRESSION AS WELL AS A COMPRESSION. THE MINING INDUSTRY IS ON FULL FORCE AGAIN WITH SYPHONAPTERA AS HER INFINITE COMBUSTION FUEL! SYPHONAPTERA’S ERA BEGAN AROUND 1992, PIONEERING “INDUSTRIAL DEATH METAL ‘ ALONGSIDE WITH HER GENERATION COMPANIONS GODFLESH AND PITCH SHIFTER. IN 2005 SYPHONAPTERA SLIPPED INTO HIBERNATION AND NOW…IN THE YEAR 2012 SHE HAS AWAKEN AGAIN AND SHALL COMMENCE A CARPET BOMBING OF NEW POUNDING SONGS ONTO THE WORLD. NEW ONES AND OLDER RIFFS WILL BE REGRINDED INTO SYPHONAPTERA MONSTERS…….. IT IS THE ERA OF SYPHONAPTERA
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

